3 – Третий Вселенский Собор
Третий Святой великий вселенский собор (5943 год от Адама, 443 год от В. Х.) был в Эфесе в 25-й год царствования Феодосия Юного; собралось 200 святых отцов.
Когда же царствовал Феодосий Малый, сын Аркадиев, как уже было сказано, сошлись Кирилл Александрийский, и представитель в стране той Целестина Римского, и Иувеналий Иерусалимский, и Авксентий монах; и сошлись против Нестория, епископа Константинополя. Пришел же тот Несторий в Эфес, и говорил он, что Святая Мария не Богородица, но Христородица, и басни рассказывал о двух сыновьях в едином Христе Боге, и двух сущностях, одна из которых – Бог Слово, от Отца рожденный, другая же от Марии рожденный человек, некой связью соединенный с Богом Словом и тем же именем Сына называемый.
И поскольку сей Несторий призван был на собор, и не смог он прийти и возразить собору, то низложили его, так как не хотел он к прежним правым повелениям приложиться. И заблудился Несторий в суетных своих словах, и не помыслил сам в себе, что «не успе свет во чреве матерне без плоти, ни излезе плоть из ложесн бесплотнаго существа, и душа». И заткнул Несторий уши и ум свой, чтобы не услышать слова Господа, сказавшего: «Услышат сущии во гробех глас Сына Божия и живи будут». И еще есть слова: «Мнози от спящих от персти земныя востанут». И еще написано: «Се аз отверзу гробы ваша и изведу вы от гроб ваших». Еретики же сбились с пути жизни и превратили сладость веры в горесть своим душам, и чистоту веры и ум верный возмутили и оскорбили.
Царь же Феодосий весьма скорбел и сетовал, и сидел на власянице и на пепле в спальне своей. Милостивый же Бог не хочет, чтобы погиб кто-нибудь из тех, кто в вере тверд, и хочет Бог утешение подать. И проклял Нестория собор. Единого же Христа Бога нашего особую ипостась и два естества явно узаконил собор, исповедовав, что Христос человек, а Святая Мария истинная и неложная Богородица.
Иоанн же, Антиохийский епископ, пришел после Несториева низложения и печален был, так как без него низложен был Несторий, и собрал с ним пришедших епископов, среди которых был и Феодорит, Кир- ский епископ, и Ива, Эдесский епископ, и низложение они провозгласили святого Кирилла и Мемнона, Эдесского епископа, поскольку не по правилу церковному сотворили они собор, и тех, кто был с Кириллом хулили за то, что от зависти происходило и беззаконно было то, что они сотворили.
И так разошлись из Эфеса и между собой разделились восточные епископы и египетские.
Потом же, старанием царевым, объединились, и вместе стали мыслить, и восточные согласились с изложением православной веры, дан- ном в Эфесе, и с Нестория низложением. И письменное послание послали бывшим в Александрии с Павлом, епископом Эмесским. Несторий же был изгнан в один из оазисов Египта.
Установлено 9 правил.
Правило 1
Аще которыи митрополитъ или епископъ, оставъ и не пришедъ на сборъ, келестинова мудруеть, или мудрьствовати хощеть, отвьрженъ да будеть от Церкве да будеть
Правило 2
Аще которыи епископъ, единако съ несториемь мудрьствуеть, и единомысльнъ ему есть, да будеть отверженъ.
Правило 3
Аще которыи епископъ, или прозьвутеръ, или дияконъ, отъ нестория священчьства лишенъ, то преосвященъ есть, а его же онъ приялъ, то не освященъ.
Правило 4
Аще котории причетници келетиновы и несториевы ереси, повеленья мудръствують, да извергуться.
Правило 5
Аще которыи причетникъ, осуженъ бывъ отъ своего епископа, и отъ нестория приятъ бысть то пакы не приятенъ и не потребенъ.
Толкование о преже реченыхъ пяти правилехъ.
Егла собрашася, святии отци на ефестемь сборе, неции отъ митрополитъ отлучишася отъ правоверныхъ, и мудроваху повеления еретичьская, злочьстиваго нестория епископа костянтине града, въ человека верующаго, и жидовьская смыслящаго и келестина епископа римьскаго, неции же отъ епископъ осташя, и не придоша на сборъ, и не въсхотеша осудити и ни прокляти не освященою сею и злочьстивою епискупу, но паче побараху и помогахуть има, сего ради убо повеле святыи сборъ помогающихъ несторию и келестину, и тою ересь дръжющихъ и тако смыслящихъ изьврещи отъ сана, и исъ Церкве изринути, епископомъ же и прозвутеромъ ихъ же бе нестории и келестинъ отъ священьничьства изверглъ, зане же правосмысляху и вероваху, темь пакы прияти свои чинъ, тако же пакы и иже отъ своихъ епископъ изверже ни быша за некая злая дела, и отъ нестория и отъ келестина прияти и оправдани быша, пакы не священи и абие да извержени будуть.
Правило 6
Мирьскыи человекъ не причастенъ иже противиться сбору, аще причетникъ да извержетъся.
Толкование
Иже святии отци на Ефесьстемь Съборе заповедата и повелеша, аще покуситься кто превратити, или болма преложити, аще есть епископъ или причетникъ, своего степени отинудь да отпадеть, аще есть миръскъи человекъ да будеть отлученъ.
Правило 7
Иже къ никеистеи вере иную прилагаеть, епископь убо чюжее епископьи, мирьскыи же человекъ отверженъ.
Толкование
Иже паче Веры яже святии отци никеистии съшедъшеся изложиша еже есть, верую въ Единого Бога, к сему аще ино сложение зловерно приложит кто, на развращение и на погыбель иже от елинъ или отъ жидовъ, или от иноя ереси, обращающихъся в разумъ истиньныи, аще есть епископъ или причетникъ от епископъи да будеть изгнанъ и отъ сана изверженъ.
Правило 8
Въ коеиждо области сущюю епископью иже суть поднею правды, да съблюдаються чисто и не подвижно, аще же уставу сему, противно въводить кто въ суе тружаеться
Толкование
Елико же епископъ от иноя области отъяша что и подъ своя рукы възяша, еже не бе и сперва подними или село или виноградъ, или земля или ино что еже и от ноя епископъи въсхытиша, ни что же отъ того своего да не створять ни да удьржать, да възвратять въ скоре, въ епискупъю, под ними же беша и преже была, яко чисто и не подвижно блюсти подобаеть, коеяждо области сущая поднею стяжания бу есть мирьскыя власти и зветомь святительства влезеть въ ня, аще уста въ инъ въведеть кто повеленымъ на семь сборе противу глаголя и боряся ни что же успееть, но въ суе тружаеться.
Того же събора от послания къ сущимъ въ Памфилии епископомъ се же и правило 9
Терпети подобаеть еустафиеви въ епископъи крепко, се бо всякому епископу должно есть, он же плещи давъ не полезно отречеся, Феодръ же втого место поставленъ бысть, онъ же плачася и моляся чьсти прося не повиненъ, поставльи же внего место имыи яве того отречение безгреха есть.
Толкование
Сыи евъстафии бе епископъ Памфилиискыи, Памфилии яже область есть атталииская убогъ сыи немогыи церковьныхъ вещии правити, и находящаго на нь попечения строити, и управляти таковыхъ, отречеся церковныхъ вещи и правления, рекше остави епископью писаниемь, и поставленъ бысть в него место инъ именемь Феодоръ, и потомь на Ефесьскыи Сборъ, приде моляся и кланяяся не епискупью пакы хотя прияти, аще бо бы и просилъ епископьи пакы, не быша его послушали, едино и тои отрекшася, нуже в него место иному в неи поставлену сущю, но чьсть епископьскую прося имети и обьщение, и оправданъ бысть в неи отъ Святого Сбора безъ всякого прекословия, яко же и епископомъ именоватися ему, и чьсть святительскую и седалище имети и служити и поставляти прозвутеры и дияконы не по своему господьству ни своею волею егда хощеть, но егда братъ некыи епископъ повелить ему, въ своеи Церкви служити или поставити кого, по предложению и любви ради Христовы, милосердиемь же сего святаго сбора отца и се слово приложиша къ сущему въ Памфилии сбору, рекше аще же о немь лучьше нечто свещаете или ныне или посемь, се же есть, или въ праздьную церковь не имущю епископа въвести того, или инако некако, дарованиемь помощи ему.